Javascript must be enabled for the correct page display

Trein zonder bovenleiding?

Denzel, B. van (2015) Trein zonder bovenleiding? Bachelor's Thesis, Industrial Engineering and Management.

[img] Text
Bachelor_IEM__2015_BvanDenzel.pdf - Published Version
Restricted to RUG campus only

Download (1MB)
[img] Text
toestemming.pdf - Other
Restricted to Backend only

Download (21kB)

Abstract

Naar aanleiding van vertragingen met de trein in Nederland, kwam de maatschappelijke vraag of de vertragingen die door de bovenleiding worden veroorzaakt, niet zouden kunnen afnemen. Een drastische mogelijkheid is het afschaffen van de bovenleiding. Treinen krijgen dan echter geen energie meer en het vervoer per spoor zal volledig stagneren. Een oplossing is het gebruik van een generatorwagon met een gasmotor op aardgas of LPG. Deze oplossing moet mogelijk zijn met bestaande technieken, zonder concessie aan de huidige veiligheidsnormen, zonder een zwaardere milieubelasting, zonder extra wachttijden of vertragingen en zonder extra kosten. Na onderzoek is gebleken dat een gasgeneratorwagon technisch haalbaar is. LNG en LPG genieten hierbij de voorkeur, omdat hier een kleinere tankinhoud benodigd is dan bij CNG. Daarnaast is het Met de bestaande veiligheidsmaatregelen veilig om met 1500 liter gas te rijden. Op het gebied van milieu is een generatorwagon echter niet haalbaar. Gassen hebben op dit moment altijd uitstoot en aangezien de spoorvervoerders in 2018 op 100% groene stroom zullen rijden, zijn gassen qua uitstoot slechter. Logistiek gezien is de generatorwagon wel haalbaar met 644 generatorwagons. Financieel gezien is er nog veel onzekerheid, maar het is mogelijk om de generatorwagons te implementeren met een terugverdientijd van 16 jaar. Er kan geconcludeerd worden dat de gasgeneratorwagon door de milieu- en financiële voorwaarden nu niet haalbaar is.

Item Type: Thesis (Bachelor's Thesis)
Degree programme: Industrial Engineering and Management
Thesis type: Bachelor's Thesis
Language: Dutch
Date Deposited: 15 Feb 2018 08:02
Last Modified: 15 Feb 2018 08:02
URI: http://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/12414

Actions (login required)

View Item View Item