Javascript must be enabled for the correct page display

Verkeersdoorstroming

Klaassens, J.H.C. (2008) Verkeersdoorstroming. Bachelor's Thesis, Mathematics.

[img]
Preview
Text
Jorick_Klaassens_TWB_2008.pdf - Published Version

Download (562kB) | Preview

Abstract

In ons drukke bestaan, waar vooral hard werken centraal staat, wordt het afleggen van afstanden in een zo kort mogelijke tijd steeds belangrijker. Wie vroeger in de Ommelanden woonde was een dag aan reistijd kwijt om in de Stad te komen. Vandaag de dag reizen mensen zelfs heen en weer op ´e´en dag. In de Stad werken en ’s avonds heerlijk thuis op de bank in je rustige dorp. Tot zover klinkt dit allemaal erg mooi maar... De wegen worden steeds drukker en deze drukte zorgt ervoor dat er tijdens de spits files ontstaan waardoor de reistijd een steeds groter deel van de dag zal gaan innemen. In de meeste gevallen is het duidelijk waardoor zo’n file wordt veroorzaakt. Ongelukken, een brug die open staat, een wegversmalling en door verkeerslichten. Maar hoe vaak heb je wel niet een situatie meegemaakt waarin er eigenlijk niets aan de hand is en je toch tot een bepaald punt stilstaat en daarna zonder enige aanleiding weer vrijuit kan rijden? Hoe kan dit? Er is geschat dat de hele mensheid meer dan 10 miljoen mensen-jaren besteedt aan het autorijden ieder jaar weer. Met de auto kun je wanneer en waar je maar wilt “vrij” bewegen. De mobiliteit van de auto wordt dan ook niet ge¨evenaard door welke andere vorm van transport (voor de gewone burger) dan ook. En toch snappen we nog weinig van wat er allemaal komt kijken bij het autorijden. Dat terwijl autorijden na lopen, praten, eten en drinken de meest verspreide vaardigheid is in de wereld en waarschijnlijk ook de meest uitdagende. Kunnen we voorkomen danwel de kans aanzienlijk verminderen dat er files ontstaan? En hoe zorgen we er dus voor dat iedereen lekker kan doorrijden en op tijd voor het eten thuis kan zijn? Is er een systeem waarmee we de mens kunnen helpen bij het voorkomen van files? En zo ja, hoe werkt dat dan? In mijn scriptie zal ik een mathematisch model maken om zodanig een antwoord op deze vragen te geven. Allereerst zal ik dit gaan doen door het verkeer te beschouwen als een continue stroming. Later blijkt dat hiermee niet voldoende nauwkeurig naar het fileprobleem gekeken kan worden en dus zal ik vervolgens elke auto apart gaan beschouwen.

Item Type: Thesis (Bachelor's Thesis)
Degree programme: Mathematics
Thesis type: Bachelor's Thesis
Language: English
Date Deposited: 15 Feb 2018 07:28
Last Modified: 15 Feb 2018 07:28
URI: http://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/8430

Actions (login required)

View Item View Item