Javascript must be enabled for the correct page display

Servercapaciteit in supermarkten - Bij welke strategieregel is er een optimale verhouding tussen de kosten en het servicelevel?

Stevens, J. (2009) Servercapaciteit in supermarkten - Bij welke strategieregel is er een optimale verhouding tussen de kosten en het servicelevel? Bachelor's Thesis, Industrial Engineering and Management.

[img] Text
TBK-BA_2009_Jasper_Stevens - Published Version
Restricted to RUG campus only

Download (751kB)

Abstract

In de supermarkten van Nederland ontstaan wachtrijen bij de kassa’s. Door een variërende aankomstverdeling is er continu verandering van de lengte van de wachtrij. Ook het aantal geopende kassa’s heeft invloed op deze lengte. Om hier goed mee om te gaan kan gebruik worden gemaakt van dynamische kassaregels. Deze regels regelen het openen en sluiten van kassa’s. Dit proces is een belangrijk proces. Allereerst staat de service van de klanten op het spel, daarnaast ook de kosten van de supermarkt. Tijdens dit onderzoek is een model ontworpen dat een optimale verhouding probeert te vinden tussen service en kosten. Dit is gedaan voor een specifieke Albert Heijn in Drachten. Als eerste is er een juist model gekozen om de situatie bij Albert Heijn na te bootsen. Daarbij is een model uit de literatuur vergeleken met een eigen gemaakt model. De conclusie is dat er grote verschillen bestaan tussen deze twee modellen. Vooral bij de gemiddelde wachttijd en het gemiddelde aantal geopende kassa’s werd duidelijk dat het eigen gemaakte model de situatie bij Albert Heijn beter beschreef. Dit model is vervolgens gebruikt om de vraagstelling te beantwoorden: Bij welke strategieregel is er een optimale verhouding tussen de kosten en het servicelevel? Als tweede is er gekeken naar de huidige strategieregel. Al snel werd door middel van simulatie duidelijk dat Albert Heijn de situatie redelijk goed aanpakt. Deze conclusie is getrokken door middel van het simuleren met het huidige caissièrerooster van de supermarkt. Toch is er een aantal suggesties voor de supermarkt. Er is aangetoond dat de supermarkt op sommige uren minder caissières hoeft in te roosteren. Daarnaast wordt de significante rol beschreven van fulltime kassa’s, kassa’s die voortdurend open zijn. Als laatste is een andere strategieregel bekeken. In dit gedeelte is de invoering van pin only kassa’s onder de loep genomen. Dit zijn kassa’s waar alleen gepind kan worden. Over deze nieuwe trend zijn nog weinig gegevens bekend. Toch laat dit onderzoek zien dat pin‐only kassa’s de gemiddelde wachttijd verlaagt en beschrijft het conceptueel hoe dit gemakkelijk berekend wordt. Een belangrijke conclusie is dat door middel van simulatie supermarkten goed geanalyseerd kunnen worden. In dit onderzoek valt te lezen met welke aannames een supermarkt rekening houdt en hoe deze aannames worden geïmplementeerd in een computermodel. Een tweede conclusie is dat de huidige verhouding servicelevel/kosten goed is. Op dit moment is de servicelevel meer dan 99% en is er sprake van een redelijke bezetting. Toch is er verbetering mogelijk. Er wordt duidelijk gemaakt dat bij de huidige strategie minder personeel kan worden ingeroosterd en bij invoering van pin‐only kassa’s de gemiddelde wachttijd kan worden verlaagd.

Item Type: Thesis (Bachelor's Thesis)
Degree programme: Industrial Engineering and Management
Thesis type: Bachelor's Thesis
Language: Dutch
Date Deposited: 15 Feb 2018 07:30
Last Modified: 15 Feb 2018 07:30
URI: http://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/9095

Actions (login required)

View Item View Item