Javascript must be enabled for the correct page display

Scriptie: De rol van Monoamines bij Anorexia Nervosa

Beumeler, L.F.E. (2015) Scriptie: De rol van Monoamines bij Anorexia Nervosa. Bachelor's Thesis, Biology.

[img]
Preview
Text
Biol_BC_2015_LBeumeler.pdf - Published Version

Download (948kB) | Preview
[img] Text
Toestemming.pdf - Other
Restricted to Backend only

Download (48kB)

Abstract

Anorexia Nervosa is een van de meest dodelijke psychiatrische aandoeningen van deze tijd. De ontwikkeling en gevolgen van deze ziekte zijn nog niet geheel bekend. Tegenwoordig wordt er veel onderzoek gedaan naar de invloed van verschillende neurotransmitters op het ziektebeeld. De monoaminerge systemen spelen hier een belangrijke rol in. Serotonine wordt vaak als onderliggende factor gezien door de rol die het speelt bij bepaalde emoties en gedragspatronen. Dopamine wordt geassocieerd met het gegeven dat patiënten beloningsgevoelens krijgen van het afvallen en de calorische restrictie, waardoor een soort verslaving ontstaat. Daarnaast kan noradrenaline een modulerende factor zijn door de invloed die het uitoefent op de andere neuronale netwerken en de stressreactie. Deze drie systemen kunnen door deze invloed gezien worden als aangrijpingspunt voor een succesvolle behandeling. Echter wordt in klinische setting voornamelijk ingegrepen op het serotonerge systeem met de bekende SSRI’s. Recentelijk is aangetoond dat het gebruik van aspecifieke middelen zoals antipsychotica wellicht meer succes kunnen hebben. Het lijkt in de kliniek vaak alsof er te vaak medicijnen worden voorgeschreven zonder te weten wat de invloed hiervan is op deze systemen en hoe het werkt. Verduidelijking van de rollen van de monoaminerge systemen bij deze gecompliceerde aandoening is dus gewenst.

Item Type: Thesis (Bachelor's Thesis)
Degree programme: Biology
Thesis type: Bachelor's Thesis
Language: Dutch
Date Deposited: 15 Feb 2018 08:04
Last Modified: 15 Feb 2018 08:04
URI: https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/12764

Actions (login required)

View Item View Item