Javascript must be enabled for the correct page display

Het gebruikersgestuurd opbouwen van een digitale leeromgeving

Veenstra, R.J. (2004) Het gebruikersgestuurd opbouwen van een digitale leeromgeving. Master's Thesis / Essay, Computing Science.

[img]
Preview
Text
Infor_Ma_2004_RJVeenstra.CV.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Sinds enkele jaren vormen Electronische Leeromgevingen een ondersteuning binnen het onderwijs. Het pakket dat hiervoor binnen de Rijksuniversiteit Groningen wordt gebruikt is Nestor, dat gebruik maakt van bet pakket Blackboard. Deze leeromgeving is tamelijk traditioneel van aard en heeft een ondersteunende funktie bij het gegeven onderwijs maar hervormt het niet. De keuze om als basisprogramma Blackboard te gebruiken is een keuze die wereldwijd door meerdere onderwijsinstellingen is gemaakt. En of Nestor lu een meerwaarde heeft of niet, het is een goed product dat veel gebruikt wordt en goed wordt onderhouden bij de RuG. Echter, voor een selecte groep docenten en studenten heeft het een beduidende 'minderwaarde'. Zon groep vormen de docenten en studenten van de afdeling Sterrenkunde op bet Kapteyn Instituut aan de RuG. Hier wordt al jaren via eigen websites en email de inzet van ICT voor onderwijsdoeleinden geregeld. Toch wil men bij Sterrenkunde wel graag een digitale leeromgeving gebruiken voor onderwijsdoeleinden. De manier waarop er met Nestor gewerkt kan worden vormt voor de Sterrenkundigen bij bet toepassen hiervan een belemmering. Mede omdat men een stuk autonomie verliest bij bet invullen van de manier waarop een DLO vorm krijgt. Men heeft graag het systeembeheer van een DLO in eigen handen. Tevens wil men graag bet hergebruik van beschikbaar gestelde objecten en documenten stimuleren. Maar welke vorm voor een DLO is toereikend voor de wensen bij Sterrenkunde? Welke gebruikersscenario's kunnen er allemaal ontstaan? Wanneer is een DLO gebruikersvriendelijk genoeg om docenten over de streep te halen en van hun eigen websites afte stappen? Deze en andere vragen heb ik onderzocht, en samen met een studentassistent bij Sterrenkunde is een prototype, gebaseerd op de Educational Modelling Language, een subset van XML, gebouwd.

Item Type: Thesis (Master's Thesis / Essay)
Degree programme: Computing Science
Thesis type: Master's Thesis / Essay
Language: Dutch
Date Deposited: 15 Feb 2018 07:30
Last Modified: 15 Feb 2018 07:30
URI: https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/8903

Actions (login required)

View Item View Item