Starmans, K. (2010) Niveau: kun je daarop rekenen? Bachelor's Thesis, Mathematics.
Text
AkkoordGoedhart.pdf - Other Restricted to Registered users only Download (52kB) |
||
|
Text
Kim_Starmans_2010_BW.pdf - Published Version Download (783kB) | Preview |
Abstract
Het idee voor dit onderzoek is ontstaan toen ik stage liep op de middelbare school Piter Jelles Montessori in Leeuwarden. Ik liep daar mijn stage als onderdeel van de Educatieve Minor. De sectie Wiskunde binnen deze school is daar bezig met het vroegtijdig opsporen van rekenachterstanden bij de brugklasleerlingen. Ze hebben daartoe in het schooljaar 2008/2009 de ABC Toets Rekenen-Wiskunde voor Voortgezet Onderwijs van Mieke van Groenestijn afgenomen (waarnaar ik verder zal refereren als 'de ABCToets'), in de toenmalige brugklassen. Ook hebben de leerlingen die daarbij slecht uit de bus kwamen, extra lessen in rekenen gevolgd. De bedoeling is, dat het afnemen van deze toets en het aanbieden van extra lessen structureel ieder jaar gaat gebeuren. Daarom heb ik binnen mijn stage (in het schooljaar 2009/2010) deze toets weer afgenomen bij de brugklassen van dat jaar, en de leerlingen die daar slecht uit naar voren kwamen (criteria hiervoor volgen later), heb ik een halfjaar lang extra les gegeven. Om deze toets, de resultaten daarvan en de effecten van de extra lessen goed te analyseren, heb ik in samenwerking met de school besloten om mijn bacheloronderzoek hierop te richten. Dit verslag dient dan ook gedeeltelijk als rapport naar de school toe, waarmee de procedure van het opsporen van rekenachterstanden hopelijk verbeterd kan worden. De opzet van dit verslag is als volgt: eerst zal ik een hoofdstuk wijden aan wat al bekend is over dit onderwerp uit de literatuur. Daarna wijd ik een hoofdstuk aan de voornoemde toets. Daarna zullen 3 hoofdstukken volgen met in ieder hoofdstuk de uitwerking van een van de onderzoeksvragen. Tenslotte volgt een conclusie met aanbeveling voor de school. De onderzoeksvragen die ik wil gaan beantwoorden zijn: 1 Bij welke toetsvragen, of bij welke categorien en van vragen, worden de meeste fouten gemaakt? 2 Zijn er basisscholen aan te wijzen die opvallend veel slecht scorende leerlingen a everen aan Piter Jelles Montessori, en zo ja, welke zijn dit dan? 3 Hoe scoren de leerlingen die extra lessen gevolgd hebben op de toets na de lessen, en hoe staat dat in verhouding met de scores op de toets ervoor?
Item Type: | Thesis (Bachelor's Thesis) |
---|---|
Degree programme: | Mathematics |
Thesis type: | Bachelor's Thesis |
Language: | English |
Date Deposited: | 15 Feb 2018 07:48 |
Last Modified: | 15 Feb 2018 07:48 |
URI: | https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/10190 |
Actions (login required)
View Item |