Braaksma, A.J. (1984) De invloed van verschillende beheersmaatregelen op de kweldervegetatie van Schiermonnikoog. Master's Thesis / Essay, Biology.
|
Text
Biol_Ma_1984_ABraaksma.CV.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
In 1971 is het beweide deel van de Oosterkwelder uitgebreid en zijn een aantal maaiexperimenten gestart. De beweiding was sinds 1955 gestaakt. In dit verslag is een begin gemaakt met de numerieke verwerking van de pq's die sinds 1971 of 1972 opgenomen zijn. Het doel van deze verwerking is geweest om de verschillen, die ontstaan door de diverse beheersregimes zichtbaar te maken. In 7 van de 8 vegetatietypen treedt er geen opvallend verschil op in de mate van afwijken t.o.v. de beginsituatie, als gevolg van de diverse beheersmaatrege1en. In het 'Elytrigia pungens'- vegetatietype treedt er wel een duidelijk verschil op: de vegetatie blijft niet onder gelijkblijvend beheer ("niets doen") duidelijk op de oorspronkelijke vegetatie lijken, terwijl deze sterk verandert onder nieuw ingesteld beheer. Gemiddeld genomen neemt het aantal soorten toe in de volgorde "niets doen", maaien, beweiden en 'maaien + beweiden'. Ook de verdeling van de soorten wordt evenwichtiger met maaien en bewweiden, beweiden veroorzaakt weer een gelijkmatiger verdeling van maaien. Binnen elk vegetatietype treedt, als gevolg van de beheersmaatregelen, een duidelijke divergentie op: "niets doen" verschilt in de meeste gevallen duidelijk van de overige beheersnaatrege1en en de beweide pq's verschillen sterk(3 vegetatietypen) of minder sterk van de (alleen) gemaaide pq's. Tenslotte gaan verschillende vegetatietypen meer op elkaar lijken onder dezelfde beheersregimes als er qemaaid en/of beweid wordt (convergentie).
Item Type: | Thesis (Master's Thesis / Essay) |
---|---|
Degree programme: | Biology |
Thesis type: | Master's Thesis / Essay |
Language: | Dutch |
Date Deposited: | 15 Feb 2018 07:48 |
Last Modified: | 15 Feb 2018 07:48 |
URI: | https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/10239 |
Actions (login required)
View Item |