Friso, B. and Esch, J. van (1983) Een wiskundig model van de vegetatiedynamiek in een begraasd gebied. Master's Thesis / Essay, Biology.
|
Text
Biol_Ma_1983_BFriso.CV.pdf - Published Version Download (704kB) | Preview |
Abstract
In dit onderzoek is een model opgesteld, dat de ruimtelijke patronen in de vegetatiedynamiek in een beweid gebied beschrijft. Voor het opstellen van dit model is de recente literatuur op het gebied van begrazingsmodellen onderzocht. De modellen waaruit elementen zijn gebruikt, zijn die van Noy-Meir (1978), Goodall (1969), Noble (1978), Lotz en Poorter (in voorbereiding) en Fresco (1982). In het model wordt een onderzoeksgebied opgedeeld in vakken, Van al deze vakken is de bovengrondse biomassa van de belangrijkste daar voorkomende soorten bekend. De veranderingen in deze biomassa's, die optreden in een tijdstap, worden beschreven in een aantal submodellen. Deze submodellen beschrijven respectievelijk de consumptie door grazers, de groei van elke soort, de afsterving per soort, de afbraak van staand dood plantenmateriaal en de vestiging van de verschillende soorten. Na een tijdstap worden, aan de hand van de in de submodellen beschreven veranderingen, van elke soort de nieuwe biomassa uitgerekend. Herhaling van deze procedure geeft een beeld van het verloop van de vegetatiesamenstelling en biomassa in tijd en ruimte. De beschrijving van de vegetatie op populatieniveau kan daarna vertaald worden in een beschrijving op het niveau van plantengemeenschappen. In hoofdstuk 8 worden aanbevelingen gedaan voor verdere verbetering en uitwerking van het model. Het streven is om het model te toetsen aan en toe te passen op de situatie van de in de Lauwersmeerpolder gelegen Schildhoek en Pampusplaat.
Item Type: | Thesis (Master's Thesis / Essay) |
---|---|
Degree programme: | Biology |
Thesis type: | Master's Thesis / Essay |
Language: | Dutch |
Date Deposited: | 15 Feb 2018 07:50 |
Last Modified: | 15 Feb 2018 07:50 |
URI: | https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/10557 |
Actions (login required)
View Item |