I. Jansen (2015) Het recept voor de ontwikkeling van weerbaarheid tegen pesterijen: het juiste genenpakket, een stressloze jeugd en een ondersteunende omgeving. Bachelor's Thesis, Biology.
|
Text
Bachelorscriptie_Ilse_Jansen.pdf - Published Version Download (517kB) | Preview |
|
Text
Toestemming.pdf - Other Restricted to Backend only Download (56kB) |
Abstract
Pesten komt overal op de wereld voor en veel mensen krijgen er vroeg of laat in meer of mindere mate mee te maken. Adolescente pestslachtsoffers kunnen op lange termijn depressies of stress-stoornissen ontwikkelen. Toch ontwikkelt niet elk individu een depressie of stress-stoornis als gevolg van pesterijen. Afhankelijk van de kwetsbaarheid of weerbaarheid van een pestslachtoffer zal deze op lange termijn respectievelijk een grotere of kleinere kans hebben op een stress-stoornis of depressie ten gevolge van chronische stress veroorzaakt door pesten. Maar wat maakt een persoon kwetsbaar of juist weerbaar? Deze scriptie focust zich op een aantal factoren welke van invloed zijn op de kwetsbaarheid of weerbaarheid van het individu; genetica, epigenetica, leefomgeving en persoonlijkheid. Een deel van de kwetsbaarheid of weerbaarheid ligt opgesloten in het genenpakket. Polymorfismen in 5-HTTLPR, BDNF, COMT en MAOA worden geassocieerd met kwetsbaarheid voor sociale stress. Daarnaast speelt epigenetica een grote rol. Kwetsbaarheid kan ontstaan als gevolg van epigenetische veranderingen geïnduceerd door stress tijdens de vroege jeugd. Gepeste personen hebben veel baat bij social support en een actieve copingstijl kan een grote bijdrage leveren aan de weerbaarheid tegen sociale stress. Al deze factoren staan met elkaar in verband en dragen met elkaar bij aan de weer- of kwetsbaarheid van het individu.
Item Type: | Thesis (Bachelor's Thesis) |
---|---|
Degree programme: | Biology |
Thesis type: | Bachelor's Thesis |
Language: | Dutch |
Date Deposited: | 15 Feb 2018 08:04 |
Last Modified: | 15 Feb 2018 08:04 |
URI: | https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/12801 |
Actions (login required)
View Item |