Javascript must be enabled for the correct page display

Nieuwe ontwikkelingen en inzichten over de invloed van tweetaligheid op de cognitieve reserve

Schukking, Isabelle (2019) Nieuwe ontwikkelingen en inzichten over de invloed van tweetaligheid op de cognitieve reserve. Bachelor's Thesis, Biology.

[img]
Preview
Text
eindversie scriptie.pdf

Download (756kB) | Preview
[img] Text
toestemming.pdf
Restricted to Registered users only

Download (140kB)

Abstract

Bij veroudering horen degeneratieve veranderingen die leiden tot een afname van de cognitieve functies. Recent onderzoek heeft aangetoond dat tweetaligheid een positief effect heeft op de cognitieve functies door het stimuleren van de cognitieve reserve. Een grotere cognitieve reserve biedt bescherming tegen hersenschade en neuropathologie. Het spreken van twee talen hierbij is effectief omdat deze grote cognitieve uitdaging de hersenen stimuleert. Om de huidige stand van zaken over de invloed van tweetaligheid op de cognitieve reserve aan het licht te brengen zullen in dit artikel de recente bevindingen worden uitgelicht. Zo vertonen tweetaligen met neurodegeneratie in rust een lagere cerebrale glucosestofwisseling dan eentaligen met neurodegeneratie. Een andere recente bevinding is dat levenslange tweetaligheid bijdraagt aan de cognitieve reserve ondanks een afname van de witte stof integriteit. Daarnaast is er een recente studie die geen verband heeft gevonden tussen tweetaligheid en de executieve functies. Omdat de resultaten niet eenduidig zijn, is er ook een actuele studie die zijn focus heeft gelegd op de kanttekeningen van het gedane onderzoek over deze kwestie. Deze studie gaat in op het begrip tweetaligheid, het steekproefplan, gebruikte instrumenten en de toetsing van alternatieve variabelen die de cognitieve reserve beïnvloeden. Tot slot eindigt dit literatuur onderzoek met een discussie over wat er in vervolgonderzoek moet veranderen om consistente resultaten te krijgen en daarmee een betrouwbare conclusie te kunnen trekken of tweetaligheid daadwerkelijk bijdraagt aan de cognitieve reserve.

Item Type: Thesis (Bachelor's Thesis)
Supervisor name: Zee, E.A. van der
Degree programme: Biology
Thesis type: Bachelor's Thesis
Language: Dutch
Date Deposited: 30 Jan 2019
Last Modified: 01 Oct 2019 10:40
URI: https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/19081

Actions (login required)

View Item View Item