Javascript must be enabled for the correct page display

Praktische opdrachten, welke plaats hebben ze binnen het wiskundeonderwijs?

Gerwen, E. van (2005) Praktische opdrachten, welke plaats hebben ze binnen het wiskundeonderwijs? Bachelor's Thesis, Mathematics.

[img] Text
elke_van_gerwen_bachelor.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (186kB)

Abstract

Mijn bachelorscriptie gaat over praktische opdrachten binnen het wiskundeonderwijs. In 2004 heb ik het Bètawetenschappelijk onderzoek van de EC-master uitgevoerd, welke ook over praktische opdrachten binnen het wiskundeonderwijs ging. Het onderzoek is van drs. M.G. Witterholt, maar omdat zij met zwangerschapsverlof ging heb ik een deel van haar onderzoek uitgevoerd. Binnen één school heb ik drie praktische opdrachten in klassen laten uitvoeren en geëvalueerd. Bij dit onderzoek ging het voornamelijk om het verschil in structuur (open of gesloten) tussen opdrachten. Ik heb het afgelopen jaar geregeld met drs. M.G. Witterholt hierover gesproken en om deze reden zie ik haar ook als begeleider. Mijn officiële begeleider van de bachelorscriptie is dr. J.A. van Maanen. Mijn bachelorscriptie heb ik gebruikt om op een andere manier meer te weten te komen over praktische opdrachten binnen het wiskundeonderwijs. Door middel van het interviewen van acht docenten heb ik informatie verzameld over de stand van zaken tot nu toe voor wat betreft praktische opdrachten bij wiskunde. Een vraag is bijvoorbeeld of docenten het uitvoeren van een praktische opdracht bewust doen, dus met goede overwegingen voorbereiden, uitvoeren en evalueren. Of is het enkel de verplichting van de wiskundekerndoelen die de docenten hiertoe motiveert? Klopt de literatuur die hierover bekend is met de antwoorden die deze acht docenten geven in de interviews? Is de verplichte praktische opdracht in klas 4 of 5 een los onderzoek of maakt het deel uit van een groter geheel? Ik heb van tevoren negen thema’s uitgekozen, met telkens een aantal vragen hierover. De resultaten van deze interviews zijn verderop in deze scriptie te lezen.

Item Type: Thesis (Bachelor's Thesis)
Supervisor name: Manen, J. van
Degree programme: Mathematics
Thesis type: Bachelor's Thesis
Language: English
Date Deposited: 15 Feb 2018 07:28
Last Modified: 25 Apr 2019 08:51
URI: https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/8385

Actions (login required)

View Item View Item