Javascript must be enabled for the correct page display

De geschiedenis van de rekenliniaal in samenhang met de maatschappelijke ontwikkelingen

Traas, M.P. (1996) De geschiedenis van de rekenliniaal in samenhang met de maatschappelijke ontwikkelingen. Master's Thesis / Essay, Mathematics.

[img]
Preview
Text
Wis_Drs_1996_MPTraas.CV.pdf - Published Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Deze scriptie begint met een hoofdstuk over de werkingvan de rekenliniaal. Met behuip van enkele instructieboeken uit 1960 worden de belangrijkste bewerkingen met de rekenliniaal voor gedaan. Hierdoor krijgen de lezers een idee hoe inoeilijk het is om goed met de liniaal om te gaan. In dit hoofdstuk wordt rijkelijk gebruik gemaakt van figuren uit de boeken. Hierdoor lijkt het eerste hoofdstuk een beetje rommelig. Dit is echter bijna niet te voorkomen. Het tweede hoofdstuk behandelt de geschiedenis van de rekenliniaal. Wat is de aanzet geweest voor de uitvinding? Welke personen waren bij de ontwikkeling betrokken? Welke maatschappelijke ontwikkelingen hebben een impuls geven aan de rekenliniaalindustrie? In 1621 vond Oughtred de rekenliniaal uit, maar pas in 1962 mocht deze voor het eerst in het nederlands middelbaar onderwijs gebruikt worden. Wat ging aan de invoering vooraf? Waarom kwam deze zo laat? Welke gevolgen had dit binnen het onderwijs? Gebruikt iedereen een rekenliniaal? Deze vragen staan in het derde hoofdstuk centraal.

Item Type: Thesis (Master's Thesis / Essay)
Degree programme: Mathematics
Thesis type: Master's Thesis / Essay
Language: English
Date Deposited: 15 Feb 2018 07:28
Last Modified: 15 Feb 2018 07:28
URI: https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/8559

Actions (login required)

View Item View Item