Javascript must be enabled for the correct page display

Schokvrije vliegtuigvleugels

Scholten, T.W. (2009) Schokvrije vliegtuigvleugels. Bachelor's Thesis, Mathematics.

[img]
Preview
Text
Tjardo_Scholten_TWB_2009.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

In de jaren 60 werd hard gezocht naar vliegtuigvleugels die een zo klein mogelijke weerstand geven bij transonische snelheiden. Dat wil zeggen dat een vliegtuig net onder of met de snelheid van het geluid vliegt. Om de weerstand zo klein mogelijk te krijgen moeten we eerst weten wat de oorzaak van deze grote weerstand is. De techniek die we hiervoor gebruiken valt onder de naam integratie op grote afstand. Bij snelheden net onder die van het geluid zullen namelijk schokgolven ontstaan die relatief veel energie kosten. De kunst is nu een vleugel te ontwerpen die deze schokgolven zo klein mogelijk maakt. Als we de differentiaalvergelijkingen in de gewone vorm gebruiken lopen we echter tegen het probleem dat deze niet lineair zijn. We kunnen we oplossen door gebruik te maken van de hodograaftransformatie. Door niet de snelheid van maar plaats onafhankelijk te maken in ons stelsel zullen niet lineaire differentiaalvergelijkingen wel lineair worden. Door deze vervolgens op te lossen verkrijgen we een vleugelprofiel met geen, of hele kleine, schokgolven. Bijna elk vliegtuig dat met deze snelheden vliegt heeft tegenwoordig dan ook een vergelijkbaar schokgolfvrij profiel.

Item Type: Thesis (Bachelor's Thesis)
Degree programme: Mathematics
Thesis type: Bachelor's Thesis
Language: Dutch
Date Deposited: 15 Feb 2018 07:29
Last Modified: 15 Feb 2018 07:29
URI: https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/8685

Actions (login required)

View Item View Item