Teeninga, H. (2003) Zijn wiskundedocenten goed voorbereid op hun taak? Master's Thesis / Essay, Mathematics.
Text
Math_Ma_2003_HTeeninga.CV.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Deze scriptie gaat over lastige onderdelen in het leerplan wiskunde na de invoering van de tweede fase in 1998. Deze problemen kunnen inhoudelijk maar ook didactisch van aard zijn. De resultaten van de enquête geven aan dat vooral voortgezette meetkunde en continue dynamische modellen maar soms ook kansrekening, statistiek en lineair programmeren onderdelen zijn waar docenten zelf de opgaven lastig vinden. De belangrijkste onderwerpen die didactische problemen geven zijn vooral de praktische opdracht en ICT in de wiskundeles. Het is heel begrijpelijk dat deze Iaatste twee onderwerpen lastig zijn omdat de meeste docenten deze niet in de opleiding hebben gehad. Omdat de praktische opdracht in de enquête verreweg het meest wordt aangekruist als problematisch onderwerp heb 1k me verder op dit onderdeel gericht. Eerst heb ik de definitie, doel en opbouw besproken. De specifieke problemen die docenten tegenkomen op het gebied van organisatie, begeleiding en beoordeling passeren de revue. Via twee verschillende voorbeelden laat ik zien hoe men de praktische opdracht in de praktijk kan toepassen. Om docenten te bekwamen in de uitvoering van de praktische opdracht beveel 1k het volgen van een cursus aan. Daarbij heb ik funk nagedacht over de vraag hoe 1k docenten kan motiveren om mee te doen aan deze cursus. Uitgaande van de cursist heb 1k doelen gesteld waardoor 1k verwacht dat men het de moelte waard vindt om mee te doen. Ter ondersteuning van de cursus wordt gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving. Het lijkt mij een uitdaging voor de cursisten om daarmee te experimenteren. Het is van belang dat een docent tijd en energie steekt in de organisatie, begeleiding en beoordeling van de praktische opdracht. Net zoals bij de gewone lessen is een goede voorbereiding nodig. Een goede organisatle, het bedenken van leuke onderwerpen, een adequate begeleiding en het maken van een passend beoordelingsformulier zijn noodzakelijke voorwaarden voor een succesvolle uitvoering. Verder zal het proces gedeeltelijk moeten plaatsvinden in de "eigen tijd" van de docent. Hierbij geldt: wat je geeft krijg je terug. Als de docent de leerfingen adequate huip geeft zal dat de kwaliteit van het verslag ten goede komen. Ovengens zou het een docent wiskunde moeten aanspreken dat een leerling op een constructieve manier met wiskunde bezig is! Uit de literatuur blijkt dat samenwerken, kennis delen en ervaringen uitwisselen effect heeft op het leerproces van docenten. Deze elementen komen ruimschoots aan bod in de cursus. De winst zal zijn dat de deelnemende docenten op een - voor hen en voor de leerlingen - meer bevredigende manier omgaan met de praktische opdracht.
Item Type: | Thesis (Master's Thesis / Essay) |
---|---|
Supervisor name: | Maanen, J. van |
Degree programme: | Mathematics |
Thesis type: | Master's Thesis / Essay |
Language: | English |
Date Deposited: | 15 Feb 2018 07:29 |
Last Modified: | 25 Apr 2019 09:25 |
URI: | https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/8694 |
Actions (login required)
View Item |