Javascript must be enabled for the correct page display

Dc Laptopklas 2000-2001

Doggen, C.J. and Wijnbergen, A.E. (2001) Dc Laptopklas 2000-2001. Master's Thesis / Essay, Mathematics.

[img]
Preview
Text
Math_Ma_2001_CJDoggen_AEWijnbe_1.pdf - Published Version

Download (7MB) | Preview

Abstract

Het Zernike College te Groningen-Haren is in het schooljaar 2000-2001 gestart met een laptopklas, hierbij hebben alle leerlingen de beschikking over een laptop die ze bij de lessen van de verschillende vakken gebruiken. Het afgelopen jaar hebben we hier literatuurstudie naar gedaan, we hebben de laptopklas geobserveerd, werkbladen gemaakt en geva1ueerd en de docenten en laptopleerlingen geinterviewd. Dit leidde tot een verzameling data waar we de volgende resultaten en conclusies uit kunnen halen: - De laptopklas heeft een "lange" opstartpenode, aangezien het tijd kost om de leerlingen vertrouwd te maken met het laptopgebruik. - De meeste toetsen worden ongeveer even goed gemaakt door de laptoppers als de "gewone" leerlingen. Wel werd het proefwerk over breuken en verhoudingen en het proefwerk over grafieken beter gemaakt door de laptoppers, wat bij de eindtoets niet het geval is. De eindtoets is slechter gemaakt door de laptoppers dan door de parallelklassers. - De leerlingen vinden het leuk om met de laptop te werken, maar denken veelal dat ze meer wiskunde uit het boek leren dan van werkbladen. - De laptop biedt een aantal voordelen. Zo kun je dingen snel herhalen en hoefje geen dom rekenwerk te doen. - De docenten geven aan dat ze aan de laptopklas niet anders les geven dan aan andere klassen. - De laptopleerlingen worden door de docenten als minder sociaal ervaren. - Door de leraren wordt het project als een succes gezien. Voor hen is het een uitdaging om ICT in de les toe te passen. - Jongens en meisjes ervaren de laptop verschillend. Zo vinden de meisjes het leuker om in het schrift te werken en zitten de jongens liever achter de laptop (zie paragraaf 7.3). Het laptopproject op het Zernike College is voor alle deelnemers zeer positief verlopen. Het zal dan ook zeker voorgezet worden en zelfs uitgebreid worden. Volgens ons is het ook aan te bevelen om het laptopproject door te zetten

Item Type: Thesis (Master's Thesis / Essay)
Degree programme: Mathematics
Thesis type: Master's Thesis / Essay
Language: Dutch
Date Deposited: 15 Feb 2018 07:29
Last Modified: 15 Feb 2018 07:29
URI: https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/8869

Actions (login required)

View Item View Item