Vrieling, J.H. (2002) Meting van rijgedrag op de gerenoveerde Zeelandbrug. Master's Thesis / Essay, Artificial Intelligence.
|
Text
AI_Ma_2002_JHVrieling.CV.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
In het jaar 2000 is er een renovatie geweest van de Zeelandbrug. Aangezien er eerst sprake van zou zijn dat de wegbreedte kleiner zou worden in verband met nieuwe betonnen barriers, heeft de provincie Zeeland de Rijksuniversiteit Groningen gevraagd om onderzoek te doen naar veilige wegbreedtes. Hierbij is videomatenaal geanalyseerd van het verkeer rijdend over de ruim vijf kilometer lange Zeelandbrug van de oorspronkelijke indeling en drie altematieven met leuning. Naar aanleiding van de gedane aanbevelingen van de universiteit, heeft de provincie Zeeland de volgende aanbevelingen meegenomen in de renovatie: breng een dubbele doorgetrokken streep aan op de wegas, probeer de njstroken zo breed mogelijk te maken en zorg voor akoestische belijning. De opnamen van het verkeer rijdend over de Zeelandbrug voor de huidige voormeting zijn gemaakt in het vootjaar van 2002 met behuip van een camera aan de zijkant van de weg. Deze videofragmenten zijn geanalyseerd en vervolgens vergeleken met de hiervoor genoemde beschikbare analyses van verschillende indelingsvarianten met de oude leuning op de Zeelandbrug en met de gegevens uit de rijsimulator. De tweede nameting (camera boven het wegdek, als in de voormeting) zal in het najaar van 2002 plaatsvinden. Naar aanleiding van de vooronderzoeken en de gevonden literatuur is de volgende hypothese opgesteld: ten opzichte van de oude situatie, zullen nu minder lijnoverschrijdingen plaatsvinden, wat de veiligheid op de brug vergroot. Uit dit eerste deel van de nameting kan worden opgemaakt dat ten opzichte van de oude situatie het verkeer beter tussen de belijning is gaan rijden. Verder is het veiliger dan vroeger om over de Zeelandbrug te rijden door onder andere een enorme reductie van het aantal inhaalmanoeuvres op de brug en door minder slingergedrag door met name bussen en vrachtwagens bij tegenliggers ten opzichte van de oude brug, waardoor de kans op ongevallen met vrachtwagens en bussen kleiner is. Echter de invloed van de onderhoudsconstructie op het fietspad brengt wel met zich mee dat het verkeer op de linker (westelijke) njstrook meer tegen de wegas aanrijdt. Als gevolg van perspectiefvertekening wat komt door de positie van de camera aan de zijkant in plaats van boven de weg, is het tweede deel van de nameting noodzakelijk, waarbij de camera wel recht boven het midden van de rijbaan kan geplaatst worden.
Item Type: | Thesis (Master's Thesis / Essay) |
---|---|
Degree programme: | Artificial Intelligence |
Thesis type: | Master's Thesis / Essay |
Language: | Dutch |
Date Deposited: | 15 Feb 2018 07:30 |
Last Modified: | 15 Feb 2018 07:30 |
URI: | https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/9057 |
Actions (login required)
View Item |