Jong, M. de (2003) Een intelligent onderwijssysteem voor het leren van een vreemde taal, gebaseerd op ACT-R. Master's Thesis / Essay, Artificial Intelligence.
|
Text
AI_Ma_2003_MdeJong.CV.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
In deze scriptie is een ontwerp van een CALL (Computer Assisted Language-Learning)- systeem uiteengezet. Hierbij speelt een user model een belangrijke rol, een model van de kennis van een leerling. Met dit model is het mogelijk om zo goed mogelijk op de huidige kennis van de leerling in te spelen. Dit user model is gebaseerd op ACT-R, een architectuur voor cognitie. Met ACT-R is het in principe mogelijk een heel gedetailleerd user model bij te houden. In ACT-R neemt leren een belangrijke plaats in, dus in principe is het heel geschikt voor een intelligent onderwijssysteem. Ook is één van de kenmerken die het systeem moet hebben dat het een manier biedt om woorden en grammatica geIntegreerd te leren. Dit wordt ondervangen door niet te denken in termen van woorden en grammatica, maar door een op ACT-R gebaseerde representatie te kiezen. Vanwege een gebrek aan tijd is het systeem niet meer getest. Het gebruiken van (eerdere) versies van het systeem werd door veel mensen wel als positief ervaren. Er is dus niet meer gekeken of het systeem, met user model,daadwerkelijk beter is dan een systeem zonder user model. Ook is het niet met andere CALL programma's vergeleken. Het biedt echter wel veel mogelijkheden tot testen. Bovendien zijn er veel aanknopingspunten om het programma te verbeteren en uit te breiden, zonder dat dit tot fundamentele wijzigingen in het ontwerp hoeft te leiden.
Item Type: | Thesis (Master's Thesis / Essay) |
---|---|
Degree programme: | Artificial Intelligence |
Thesis type: | Master's Thesis / Essay |
Language: | Dutch |
Date Deposited: | 15 Feb 2018 07:30 |
Last Modified: | 15 Feb 2018 07:30 |
URI: | https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/9065 |
Actions (login required)
View Item |