Damsma, A. (2010) Impliciet leren van een tijdsinterval in een dual-task experiment. Bachelor's Thesis, Artificial Intelligence.
|
Text
AI-BA-2010-A.Damsma.pdf - Published Version Download (264kB) | Preview |
Abstract
Mensen zijn relatief goed in staat tijdsintervallen in te schatten, ook wanneer dit gedaan wordt in combinatie met een andere taak (Taatgen, Van Rijn & Anderson, 2007). In voorgaand onderzoek wordt expliciet de nadruk op timing gelegd, terwijl dit in het dagelijks leven niet het geval is. In deze paper wordt een onderzoek naar het impliciet leren van een tijdsinterval in een dual-task setting gepresenteerd. In een van beide taken moesten proefpersonen reageren op een stimulus die na een verborgen, vast tijdsinterval verscheen. Om te onderzoeken of impliciet leren plaatsvindt, zijn oogbewegingen gemeten. Uit de resultaten blijkt dat de oogbewegingen naar de timingtaak zich na verloop van tijd meer concentreren rond het tijdstip van het verschijnen van de targetstimulus. Deze bevinding geeft aan dat proefpersonen het tijdsinterval hebben geleerd. Daarbij is onderzocht of de temporele structuur van de afleidingstaak van invloed is op de mate waarin het tijdsinterval geleerd wordt. Dit bleek niet het geval.
Item Type: | Thesis (Bachelor's Thesis) |
---|---|
Degree programme: | Artificial Intelligence |
Thesis type: | Bachelor's Thesis |
Language: | Dutch |
Date Deposited: | 15 Feb 2018 07:44 |
Last Modified: | 15 Feb 2018 07:44 |
URI: | https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/9340 |
Actions (login required)
View Item |